reklama

Kto mi vie povedať, ako sa správne navlieka kondóm?

Stojím pred pätnásť až sedemnásťročnými dievčatami, v ich očiach vidím nudu, netrpezlivosť, vzdor a nechuť z toho, že tu musia trčať. Ty si mi akože prišla rozprávať o sexe? A načo? Veď ja o tom už všetko viem, z prvej ruky.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (285)
Obrázok blogu

Už si ani nepamätám, koľko krát som takto stála pred triedou žiakov. Vedomostná základňa je vždy rovnaká, prípadne obnovená, pomôcky sú vždy tie isté, kolegovia a kolegyne sa viac-menej pravidelne obmieňajú. Osnova workshopu je podobná. Deti sú vždy iné. Ukecané, drzé, tiché, hanblivé, skúsené a informované. Len či správne.

Táto trieda je iná ešte trochu iným spôsobom. Tváre dievčat prezrádzajú, že v živote zažili už všeličo, častokrát by som možno bola prekvapená. Vyžaruje z nich zvláštne nepriateľstvo. Cítim, ako strácam pôdu pod nohami a začínam byť neistá. Ony to vidia. Znechutenie v tvárach narastá. Kedy už skončíte? Potrebujem niečím zaujať, chytám sa poslednej slamky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kto mi vie povedať, ako sa správne navlieka kondóm? Po tejto otázke som už v triedach zažila všeličo. Počiatočné chichotanie, vyhýbave pohľady. Doberanie si spolužiaka - outsidera. Triedny hrdina, odvážlivec. Rozorvaný obal. Kondóm navliekaný ako ponožka. Kondóm navliekaný ústami. Ošívanie sa, aké je to slizké.

Tu nasledujú ešte otrávenejšie pohľady. Ježíííííš a prevracanie očami. Veď dnes už predsa každý vie, ako navliecť kondóm. Dostať ich takmer všade, používa ich drvivá väčšina sexuálne aktívnych ľudí. A pritom prekvapivo veľa z nich nevie ako. Dobre teda, nedám sa, čo spravíte ako prvé, keď chytíte kondóm do ruky? Vymieňajú si neveriace pohľady. Šak ho asi otvorím, nie?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nie. Hrobové ticho. Konečne mám ich plnú pozornosť. A čo teda? Stlačím obal medzi ukazovákom a prostredníkom. A to načo? Aby som vedela, či náhodou nie je poškodený Ak cítim vzduch, je to OK. Skontrolujem dátum expirácie. Opatrne otvorím, na to sú tu tieto zúbky. Nepoužívam ostré predmety. Zistím, ktorou stranou sa roluje, stlačím špičku, tak, aby tam neostal vzduch, priložím na špičku penisu (v našom prípade plastového demonštrátora) a zrolujem až ku koreňu. Po styku ho partner pridrží, opatrne zvlečie, zauzlí a diskrétne sa ho zbaví.

Počúvajú. Znovu cítim pevnú pôdu pod nohami. Rozbieha sa diskusia, prejdeme si pohlavné choroby, rozdiel medzi HIV a AIDS, ako sa chrániť, čo je to vlastne to HPV a tabletka po a aké druhy antikoncepcie poznáme. Otázky sú viac než vítané. Ten sex, bolí to? Môžem sa nakaziť na záchode? A keď ma uštipne komár? Keď sa vyspím s babou, ktorá má AIDS a potom si ho odseknem, tak to nedostanem? Prečo nemám orgazmus?... Pokojne sa pýtajte, žiadna otázka nie je hlúpa. Ak vieme, tak vám odpovieme.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nakoniec na seba ešte nechávame kontakt, ak by mali niekedy nejaký problém, nech sa pokojne ozvú. Som rada, že som sa nenechala úplne odradiť počiatočnou neochotou a dúfam, že si niečo zapamätajú. Na druhý deň si nájdem v schránke mail s otázkou. Odpisujem a mám dobrý pocit.

Spomínam si ešte na jednu otázku. A vás toto akože baví? Baví, rozmýšľam. Vždy je to iné, nové. Občas sa niečo naučím aj ja. Ale hlavne mám pocit, že to má zmysel.

Dnes je totiž sex všade. Vidíme ho, počujeme o ňom, každý to robí, nie je šanca aby sa k informáciám decká nedostali. Lenže tieto informácie sú čiastočné. Keby som sa spýtala, vedeli by mi vymenovať x sexuálnych polôh, spôsobov, miest a pomôcok. Ale informácie o tom, ako sa chrániť, ako zistiť, či je ten druhý/á ok, kedy ísť na testy a podobne sú veľmi, veľmi riedke.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Veľmi v tom nepomáha ani škola, v ktorej osnovách síce sexuálna výchova figuruje, avšak akosi rozpačito a rodičia často tieto rozhovory odkladajú na neskôr, kým už budú deti veľké a potom sa tak nejak spoľahnú na to, že už všetko potrebné vedia od kamarátov, zo školy, z telky a časopisov.

Dnešné deti sú skúsenejšie ako generácia ich rodičov. Začínajú so sexom skôr, chcú veľa zažiť, užiť si, lebo veď kvantita sa ráta. Pri slovnom spojení sedemnásťročný panic na mňa pozerajú ako na mimozemšťana. Takže sa môžeme tváriť tak, že sex v podstate neexistuje, trpieť selektívnou hluchotou, moralizovať a zakazovať, prípadne s červenou tvárou strčiť deťom do ruky snáď dostatočne informačný letáčik. Alebo sa s nimi môžeme otvorene porozprávať a vysvetliť im, čo ich zaujíma a dúfať, že keď už sa to rozhodnú robiť, tak to budú robiť bezpečne.

Kaťa Glosová

Kaťa Glosová

Bloger 
  • Počet článkov:  6
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Zoznam autorových rubrík:  Pod povrchomÚlomkyZa oknom

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu